CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

RPH




Tarikh              : 8 Julai 2012
  Masa               : 30 minit
Tema               : Kejayaan dan Kebanggaan Negara
Tajuk               : Warisan Negara
Subtopik          : Warisan Kesenian
Tahun              : 5 K
Huraian Pelajaran :
Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
1.  Murid dapat mendeklamasi sajak dengan baik.
2.   Murid dapat memberikan 3 kepentingan Jalur Gemilang.
Isi pelajaran :
1. Tiga kepentingan jalur gemilang :
   Lambang jatidiri.
   Menaikkan semangat.
   Memupuk patriotisme.
Penerapan Nilai Murni    :  Membentuk jatidiri yang kukuh.
Unsur-unsur Patriotisme : Memupuk semangat patriotik dan cinta akan tanah air dan negara.
Bahan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran (BSPP):
BIL
SUMBER
KUANTITI
1
Laptop
1 buah
2
Video sejarah pencipta Jalur Gemilang.
1
3
Muzik Jalur Gemilang
1 buah
4
LCD projector
1 buah
5
Gam
8 botol
6
Kertas potongan (bentuk Jalur Gemilang)
8 set
7
Kertas bersajak
8 keping
8
Kertas lirik lagu Jalur Gemilang
8 keping
9
Kertas lukisan putih (bersaiz A3)
8 keping
Pengetahuan Sedia Ada : Murid pernah mendengar lagu jalur gemilang di media massa.

Prosedur Perlaksanaan
Elemen Pengurusan
Pembelajaran Bestari /
Kemahiran Generik /
TMK / MI
Catatan
(Penerapan Nilai
Murni / Nilai Alam
Sekitar / Unsur
Patriotisme /
Sumber
Pengajaran
Pembelajaran)
Set Induksi / Masa 5 Minit
1. Murid mendengar lagu Jalur
      Gemilang buat kali pertama sambil
      memerhati lirik yang disediakan.
2.   Murid turut serta menyanyikan  
      lagu Jalur Gemilang kali kedua     
      berpandukan lirik yang diberikan 
      sambil mengibarkan jalur 
      gemilang yang disediakan dengan 
      sedikit gerakan.
   Kinestatik
    MI -
Audio
Bangga dengan
jalur gemilang.
L    Langkah 1 / Masa 10 minit
1.   Murid dibahagikan kepada 8 kumpulan (5 murid sekumpulan)
1.    Setiap murid akan memilih wakil bagi setiap kumpulan untuk mendeklamasi sajak Jalur Gemilang.
2.    Semasa mendeklamasi sajak, kumpulan lain akan bertindak sebagai hakim dan memberi skor mata kepada pendeklamasi bagi setiap kumpulan.
3.    Murid dan guru akan berbincang secara ringkas mengenai isi sajak. 
Pembelajaran koperatif.
MI -
Linguistik Menilai
Perbincangan
Yakin diri dan berbangga dengan ikon negara




      Langkah 2 / Masa 10 minit
1.   Setiap kumpulan akan diberikan kepingan kertas berpotongan (berbentuk Jalur Gemilang)
1.    Murid akan mencantum potongan kertas berbentuk Jalur Gemilang dan melekatkannya menggunakan gam di atas kertas lukisan putih yang disediakan.
2.    Murid menyatakan kepentingan Jalur Gemilang kepada negara. Contoh :
Sebagai simbol kedaulatan negara.
Pembelajaran Koperatif. Teknik Permainan.
MI -
Interpersonal
Menghargai dan menghayati kesenian.
Penutup / Masa 5 minit
1. Murid melihat video mengenai
sejarah pereka Jalur Gemilang.
2. Murid-murid dibimbing untuk
merumus pelajaran berdasarkan
video yang dipancarkan.
Contoh : Jalur Gemilang adalah
       simbol kepada negara.
MI -
Visual
Merumus
      Menghayati
sejarah pereka
Jalur Gemilang.

Catatan / Refleksi :

No comments:

Post a Comment