Tarikh
: 8 Julai 2012
Masa : 30 minit
Tema :
Kejayaan dan Kebanggaan Negara
Tajuk :
Warisan Negara
Subtopik
: Warisan Kesenian
Tahun
: 5 K
Huraian Pelajaran :
Pada akhir pembelajaran,
murid dapat :
1. Murid
dapat mendeklamasi sajak dengan baik.
2.
Murid dapat memberikan 3 kepentingan Jalur
Gemilang.
Isi pelajaran :
1. Tiga kepentingan jalur
gemilang :
•
Lambang jatidiri.
•
Menaikkan semangat.
•
Memupuk patriotisme.
Penerapan Nilai Murni
: Membentuk jatidiri yang kukuh.
Unsur-unsur Patriotisme : Memupuk semangat patriotik
dan cinta akan tanah air dan
negara.
Bahan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran (BSPP):
BIL
|
SUMBER
|
KUANTITI
|
1
|
Laptop
|
1 buah
|
2
|
Video
sejarah pencipta Jalur Gemilang.
|
1
|
3
|
Muzik
Jalur Gemilang
|
1 buah
|
4
|
LCD
projector
|
1 buah
|
5
|
Gam
|
8
botol
|
6
|
Kertas
potongan (bentuk Jalur Gemilang)
|
8 set
|
7
|
Kertas
bersajak
|
8
keping
|
8
|
Kertas
lirik lagu Jalur Gemilang
|
8
keping
|
9
|
Kertas
lukisan putih (bersaiz A3)
|
8
keping
|
Pengetahuan Sedia Ada : Murid
pernah mendengar lagu jalur gemilang di media massa.
Prosedur Perlaksanaan
|
Elemen Pengurusan
Pembelajaran Bestari /
Kemahiran Generik /
TMK / MI
|
Catatan
(Penerapan Nilai
Murni / Nilai Alam
Sekitar / Unsur
Patriotisme /
Sumber
Pengajaran
Pembelajaran)
|
Set Induksi
/ Masa 5 Minit
1. Murid mendengar lagu Jalur
Gemilang buat kali pertama sambil
memerhati lirik yang disediakan.
2. Murid turut serta menyanyikan
lagu Jalur Gemilang kali kedua
berpandukan lirik yang diberikan
sambil mengibarkan jalur
gemilang yang disediakan dengan
sedikit gerakan.
|
Kinestatik
MI -
Audio
|
Bangga dengan
jalur gemilang.
|
L Langkah 1 / Masa 10 minit
1.
Murid dibahagikan kepada 8 kumpulan (5 murid
sekumpulan)
1.
Setiap murid akan memilih wakil bagi setiap kumpulan
untuk mendeklamasi sajak Jalur Gemilang.
2.
Semasa mendeklamasi sajak, kumpulan lain akan
bertindak sebagai hakim dan memberi skor mata kepada pendeklamasi bagi setiap
kumpulan.
3. Murid dan guru akan berbincang secara ringkas
mengenai isi sajak.
|
Pembelajaran
koperatif.
MI -
Linguistik
Menilai
Perbincangan
|
Yakin diri dan berbangga dengan ikon negara
|
Langkah 2 / Masa 10 minit
1.
Setiap kumpulan akan diberikan kepingan kertas
berpotongan (berbentuk Jalur Gemilang)
1.
Murid akan mencantum potongan kertas berbentuk Jalur
Gemilang dan melekatkannya menggunakan gam di atas kertas lukisan putih yang
disediakan.
2. Murid menyatakan kepentingan Jalur Gemilang kepada
negara. Contoh :
Sebagai simbol kedaulatan negara.
|
Pembelajaran
Koperatif. Teknik Permainan.
MI
-
Interpersonal
|
Menghargai dan menghayati kesenian.
|
Penutup / Masa 5 minit
1. Murid melihat video mengenai
sejarah pereka Jalur Gemilang.
2. Murid-murid dibimbing untuk
merumus pelajaran berdasarkan
video yang dipancarkan.
Contoh : Jalur Gemilang adalah
simbol
kepada negara.
|
MI -
Visual
Merumus
|
Menghayati
sejarah pereka
Jalur Gemilang.
|
No comments:
Post a Comment